Posted by / vrijdag 5 april 2019 / No comments /

Travel • Sri Lanka Deel 2

Vandaag is het tijd voor het tweede deel van de Sri Lanka reis. Het heeft even op zich laten wachten, i know, maar de pret (en mooie kiekjes) mogen zeker niet ontbreken. Benieuwd wat we hebben gezien en beleefd? Lees dan snel verder.

In deel 1 van de Sri Lanka trap heb ik al het een en ander gedeeld. Heb je deze nog niet gezien? Klik dan hier. We gaan nu verder vanaf dag 6 van onze reis.

Dag 6:
We verbleven in Monarch Ella en hier kregen we een Sri Lankaans ontbijt met van die heerlijke gevulde pannenkoekjes. Omdat we van kamer gingen wisselen volgende over onze tassen konden laten staan, of dat we deze moesten weghalen.  Als antwoord kregen we dat we in de avond onze tassen kon verhuizen naar de nieuwe kamer dus zijn we lekker met de tuktuk op pad gegaan.

Eerst zijn we naar de Nine Arch Bridge gegaan. Dit was echt super mooi om te zien en zijn wij uiteraard blijven staan om wat fotootjes te maken. Op een gegeven moment kwam er een trein voorbij en alle mensen moesten van het spoor af. Geen paniek te zien, helemaal niets. Iedereen hing gewoon een beetje rustig naast het spoor terwijl de trein langs ons heen zoefde.

Als tweede stop gingen we naar de Little Adam's Peak. Dit uitzicht was echt fenomenaal. Ik weet het, ik klink met alles enorm enthousiast , maar het is echt oprecht super mooi om daar te staan. Ik voelde me op dat moment zo klein tussen al die mooie groene bergen. Tuurlijk had ik mijn geliefde van deze vakantie weer gevonden: trappen. Man, man,man. En maar blijven lachen natuurlijk.

Op dat moment werden we gebeld door de eigenaar van Monarch Ella. Die kwaad was omdat wij de kamer op slot hadden gedaan terwijl er andere gasten in moesten. Heel apart, aangezien we tot 3x aan toe hadden gevraagd of we onze tassen elders konden plaatsen zodat we later dan over konden gaan. De eigenaar was op zen zachts gezegd onredelijk en onvriendelijk. Ook echt de enige Sri Lankaan (zeg je dat zo?) die ik gedurende de trip onvriendelijk heb meegemaakt. We hebben toen ook besloten om weg te gaan uit dit hotel, door enerzijds de onvriendelijkheid van deze man, maar ook anderzijds doordat het gevoel van oplichting werd opgewekt. Want uiteraard wilde de eigenaar dat we wel de volle mep gingen betalen. Nou, dan kennen ze het temperament van een Amsterdamse nog niet. Dus we hebben onze spullen gehaald en zijn we weg gegaan uit het hotel. Zelfs een tuktuk wilden ze niet meer voor ons regelen dus zijn we te voet naar Ella town gegaan. 10min lopen, maar met een backpack van een kilootje of genoeg op je rug, toch een béétje zuur.

We zijn toen weer bij Café Chill gaan zitten om wat te lunchen en te drinken. Hadden we wel verdiend. Eenmaal gegeten hebben we een andere accommodatie geboekt. Het heet Laura.

Wat een heerlijke plek was dit, zeker een aanrader als je in Ella bent. We zijn super goed ontvangen; we kregen een heelrijk fruitsapje en de eigenaren spreken heel goed Engels. De kamer was echt super schoon en we hadden zelfs zo een toffe schommelstoel. De familie (vader, moeder, 2 kids en opa en oma) wonen boven de guesthouse en zijn allemaal zeer behulpzaam en vriendelijk. We hebben toen nog even met de twee kinderen een potje badminton gespeeld en vonden ze erg leuk dat wij dit deden.

In de avond hebben we bij Ice Cube restaurant gegeven ( tegenover Café Chill) en ook dit was erg goed bevallen als je iets rustiger wil eten. Na het eten zijn we nog op jacht gegaan voor wat souveniertjes en zijn we daarna teruggegaan naar het hotel.

Dag 7:
We hebben echt super goed geslapen! Dat is toch altijd erg fijn, haha! Het ontbijt was ook erg uitgebreid en werd alles vers voor ons bereid. Tijdens het uitchecken kwam opaatje naar ons toe; hij gaf ons een cadeautje. Het was een kokosnootschil, die hij zelf bewerkt had en een mooie ketting van had gemaakt. Zo enorm lief! Ik smelt daar natuurlijk weer van (sentimenteeltje).

De eigenaar van de guesthouse had een tuktuk voor ons geregeld die ons zou brengen naar Udawalawe. Deze rit duurde 2,5 uur. We hadden in Udawalawe de Kottawatta Village geboekt en ook hier werden we goed ontvangen. We hadden een tent met alles erop en eraan. We zijn toen gaan lunchen, zwemmen, dineren en zijn we een beetje op tijd naar bed gegaan omdat we de volgende morgen vroeg moesten ontwaken vanwege de safaritrip!

Dag 8:
Dit keer hadden we vreselijk geslapen. Voor zover je het slapen kon noemen. We zagen gisterenmiddag al apen etc in de bomen. Super schattig, maar niet als je in de nacht, IN je tent allerlei geritsel hoort. Ik heb toen mijn vriendinnetje wakker gemaakt (die slaapt met doppen in der oren dus die hoorde niks) en toch echt duidelijk gemaakt dat ik écht wat hoorde. Wat bleek nou... er zat een eekhoorn in de tent, hahaha! De wekker ging om 4:50 en gingen we op safari in het Udawalawe National Park.

Eenmaal in het park zagen we al heel snel een olifant! Man wat was dat tof om die in het wild te kunnen zien. In totaal zagen we 10 olifanten, een kudde waterbuffels, diverse vogels (haviken/adelaars. Dus ik vond het énig met mijn vogelfobie lol), krokodillen en pauwen. We hadden de safari van 3,5 genomen en dat was ook echt wel meer dan genoeg.

Op de terugweg naar het hotel werden we nog eens extra verwend; Er stond gewoon een olifant langs de weg! Kan daar gewoon. Dus ja, de toeristen in ons hebben natuurlijk even kiekjes gemaakt van en met Dombo het olifantje. Ik heb er echt van genoten. Bij terugkomst konden we lekker even ontbijten, onze backpacks pakken en uitchecken.

We pakten de tuktuk naar Tangalle en waren toen ongeveer 1,5 uur onderweg. We kwamen aan bij de Aah Beach & Spa resort. Super leuke lokatie en direct aan het strand. We namen allebei een Aryuvedische massage, want die zat bij de prijs in. Heel vervelend...

In de avond zijn we gaan eten bij een super leuk en goedkoop tentje. Ik ben alleen vergeten de naam op te schrijven maar via tripadvisor kom je er al snel achter. Het is van een jongen die dit toentertijd net 6 maanden had. Zijn moeder kookt, hij doet de bediening. Ik nam de Kottu met garnalen. Mooi, dit was erg van het pittige kaliber. Ik kreeg er ook last van in mijn maag (ik kan er niet zo goed tegen). De jongeman vond dit zo erg, dat hij daarom de Kottu niet in rekening wilde brengen (800rps, dus omgerekend €4). Uiteraard hebben we dit wel gewoon betaald, want wat is nou €4 voor ons toch! Evengoed hebben we een heerlijk avondje gehad.

Dag 9:
Ik heb echt heerlijk geslapen! Kwam waarschijnlijk ook omdat je de zee kon horen in onze kamer. Ik ga daar altijd wel lekker op. We moesten ongeveer 100m lopen voor ons ontbijt en ook dit was weer super goed geregeld.

Bij het uitchecken werd er voor ons weer een tuktuk geregeld die ons naar Mirissa bracht. Via Facebook zagen we een aanbeveling voor een guesthouse; The Dale. Bij aankomst zagen we dat de kamer super schoon was en ook enorm groot! De guesthouse is van een echtpaar met 2 dochters en zijn enorm lief en behulpzaam.

We zijn lekker naar het strand gegaan en hebben daar geluncht en lekker een beetje op het strand gehangen de rest van de middag. In de avond zijn we wat winkeltjes afgegaan en hebben we een pizza gegeten bij O Mirissa DelTano's . Erg lekker en weer eens wat anders dan het typische Sri Lankaanse eten.  We waren redelijk op tijd terug en hebben gedoucht, een maskertje opgedaan en film gekeken. Een heerlijk relaxt avondje dus!

Dag 10:
Niet gelogen; ik heb weer heerlijk geslapen. De moeder des huizes was al vroeg in de veren om ons van een heerlijk Sri Lankaans ontbijt te voorzien. We hadden kokospannenkoekjes, roti, curry (ja, als ontbijt), omelet en toast. Bizar lekker gewoon! Tijdens het ontbijt kwam de eigenaar gezellig bij ons zitten om met ons te kletsen. Alsof je gewoon weer even bij je ouders komt eten en de dag doorneemt. Zo lief!

Na het ontbijt pakten we de tuktuk naar Coconut Tree Hill. Dé hotspot in Mirissa waar je echt even geweest moet zijn. Super mooi uitzicht en ook een hele fotogenieke lokatie. Daarna zijn we naar het strand gegaan en hebben we weer geluncht. Daarna zijn we op het strand gaan liggen en hebben we van die bodyboards gehuurd. Was ook super leuk om te doen, alleen was er een sterke stroming . Na ons stranddagje zijn we nog even naar een souvenirwinkel gegaan en heb ik daar het masker gekocht voor aan de muur bij mij thuis.

In de avond hebben we weer even een pizza gegeten, gewoon omdat het kan. En hebben we s'avonds bij de eigenaren gezeten van de guesthouse. We spraken veel met hun (verlegen) dochter en hebben we een spelletje gespeeld met het gezin. We zijn toen rond 23:00 gaan slapen.

Dat was alweer deel 2 van onze reis door Sri Lanka. Je maakt wel wat mee hoor op zo een reis! Ik neem weer veel mooie herinneringen met mij mee. We zijn er nog lang niet, want er komt nog een deel 3! So stay tuned...