Posted by / dinsdag 8 januari 2019 / No comments /

Travel • Sri Lanka deel 1

Daar ben ik weer! Het leek mij leuk om eens wat van de vakantie te delen die ik heb gemaakt in de zomer van 2018. Samen met een vriendin ben ik naar Sri Lanka én naar de Malediven gegaan. In dit artikel deel ik met jullie de highlights van week 1.

Dag 1: Vertrek naar Colombo - Negombo
We vertrokken in de avond naar Colombo, het vliegveld in Sri Lanka. We hadden hierbij een tussenstop op Dubai, waar we eigenlijk lichtelijk moesten rennen om ons vliegtuig te halen.

Om 13:30 kwamen we aan op Colombo. Op zich echt heel chill want dan kun je alles net even wat beter bekijken. We wilden meteen dé tourist uithangen en namen een tuktuk naar onze eerste slaapplaats; het Serendib guesthouse. De mensen rijden als randdebielen, wat ook te verwachten was, en het is een kwestie van toeteren en gaan! Onderweg stopte onze tuktuk chauffeur, die het kapsel had zoals een van de Bee Gees, om foto’s van ons te maken bij/met de tuktuk. Wel onwijs lief. Ook stopte hij vlak voor een hindoe tempel; zeer kleurrijk en mooi zo midden in de straat. Rond 16:00 kwamen we aan bij onze guesthouse en werden we verwelkomt met een strawberry juice. Ook onze backpacks werden meteen naar onze kamer gebracht. We hadden snel onze bikini’s aangetrokken en zijn even gaan zwemmen in het zwembad, nice!

We hadden ons wat opgefrist en zijn we bij Lord’s gaan eten in Negombo. We namen de jumbo king prawns, die waren met recht jumbo! We hebben heerlijk gegeten. Wel wat duurder/luxer, maar was wel een goede start! Na het eten liepen we terug naar onze guesthouse en blijkbaar vond een jongeman het nodig om in mijn kont te knijpen. Iets minder wel , stiekem. Ook hier wonen dus billenknijpers... We gingen rond 22u slapen want we waren best moe.

Dag 2: Negombo naar Sigirya
We hadden niet zó heel lekker geslapen. De man van onze guesthouse was vergeten om ons een laken te geven dus hadden we vrij weinig om ons heen. Ik heb uiteindelijk geslapen van 2-9. Rond 9:30 zijn we gaan ontbijten en dit was echt super! Een omelet met spek, fruit, pot thee, toast met jam en worstjes. Echt super veel! Tijdens het eten zwom er ook een varaan langs, super vet! Na het ontbijt hebben we ons verder klaargemaakt en vertrokken we met de tuktuk naar het busstation in Negombo. Hier pakten we de bus naar Kurunegala, deze rit duurde 3 uur. Tijdens de rit kwamen we op stopplaatsen waar mensen dan eten en snacks wilden verkopen. Wij hebben dit wijs overgeslagen ;). Op Kurunegala moesten we overstappen om naar Dambulla te gaan. Na ongeveer 30min wachten gingen we dan eindelijk. Dit stuk duurde ongeveer 2 uur.

We hebben de tuktuk gepakt naar de Cave Temple/ Golden Temple. Dit was oprecht indrukwekkend! Sowieso al de 4.000.000 traptredes die je moet beklimmen om überhaupt boven te komen maar de boeddha’s waren erg mooi om te zien. Er liepen daar ook veel apen. Na afloop hebben we de tuktuk gepakt naar Sigiriya en gingen we naar onze guesthouse: Kashyapa Kingdom View Home. Deze plek ziet er oké uit, maar is wel wat minder dan die van de avond ervoor. Hopelijk is het uitzicht morgen om te gillen, aangezien we uit moeten kijken op de Lion Rock! De eigenaar van de guesthouse heeft ons naar de ATM gebracht, en daarna afgezet bij wat restaurantjes.

We hebben bij Chooti gegeten en hier hadden wij onze eerste Sri Lankaanse maaltijd; Kottu. Echt heel erg lekker! We waren voor het eten incl 2 drankjes 900rps kwijt, dat is zo een €4,90, lol. Op naar morgen!

Dag 3: Sigirya naar Kandy
Vanmorgen hadden we rond 9u ontbijt en keken we uit op de Lion Rock. Bij het ontbijt zaten wat westerse dingen zoals een omelet, maar ook wat Sri Lankaanse gerechtjes zoals de pannenkoeken met kokos en suiker. Het ontbijt was niet echt warm meer, maar evengoed wel lekker van smaak. Na het ontbijt hebben we ons klaargemaakt en wilden we naar de Pidurangala Rock, het kleine broertje van de Lion Rock, omdat deze makkelijker te beklimmen was en je dan uit kon kijken op de Lion Rock. Er werd een tuktuk geregeld, want uiteraard liepen we verkeerd,  en die heeft ons hier naartoe gebracht. Deze man at iets vreemds , iets roods. Er werd ons uitgelegd dat dat een beetle nut was in combinatie met een blaadje wat veel armeren gebruiken om hun gebit te desinfcteren. Omdat ze dus geen tandenborstel hebben (ieuw!). De lieve tuktuk jongen is ook zelfs meegegaan bij het beklimmen van de Pidurangala Rock. Zo lief! Het was wel een pittige klim voor mij en heb ik ook een paar keer moeten stoppen omdat ik buiten adem was. Ik heb het toch gered en ben er ook oprecht trots op! De tuktuk chauf maakte ook foto’s van ons en was onwijs behulpzaam. Hij bracht ons uiteindelijk ook nog naar wat speciale plekjes. Het uitzicht op de Pidurangala Rock was echt super mooi! Je zag de Lion Rock goed liggen en je kon ook veel van de natuur zien. Echt heel mooi.

Naderhand zijn we teruggebracht naar onze guesthouse, hebben we onze backpcks opgehaald en zijn we met een tuktuk naar dambulla gegaan zodat we daar konden stappen op de bus richting Kandy. Wat een beleving was dat! De bus zat echt ramvol en toch bleef er doorgedouwt worden om nog meer mensen mee te kunnen nemen. Echt bizar! We maakte vrienden met een oudere dame en een oudere (vrouwelijke, bleek naderhand) monnik. Eenmaal in Kandy namen we een colaatje en zijn we daarna naar Mount Palace gegaan, ons nieuwe onderkomen. De kamer was echt netjes en schoon. Het was al vrij snel tijd om wat te gaan eten dus zijn we bij Divine Café een hamburger gaan eten. Heerlijk en goedkoop. Na het eten zijn we de straat op gegaan en tussen de locals gaan zitten voor het Perahera Festival. Dit was ook zo indrukwekkend om te zien. Er kwamen allerlei traditionele dansers, vuuefakkels en natuurlijk olifanten voorbij. De eerste keer dat er 3 olifanten kwamen tegelijk zagen we dat alle locals gingen staan en hun handen tegen elkaar aan zette om te bidden. Het bleek dat dit de replica was van de tand van boeddha. Hier draait ook het hele festival om. Een oudere dame zei ook later dat ze het mooi vond om te zien dat ook wij toen op dat moment gingen staan. Ze was trots op ons. Dus uiteindelijk waren we voldaan weer in het hotel.

Dag 4: Kandy dagtour
Vanmorgen hadden we om 8u ons ontbijt omdat we rond 9u opgehaald zouden worden door Chinta. Een tuktuk driver die ons door Kandy alles kon laten zien. Hij spreekt goed Engels, heel fijn!
Stop 1: een bezoek aan de theeplantage en de theefabriek. Hier lieten ze zien hoe ze stap voor stap thee maakten.
Stop 2: een bezoek aan de herbal & spice garden. Hier maakten ze allerlei homeopatische middeltjes tegen vanalles en nog wat.
Stop 3: Batik fabriek. Om te zien hoe ze afbeeldingen op stof maakten.
Stop 4: Wood factory. Hier wordt alles met de hand gemaakt en uitgesneden.
Stop 5: Sari shop. We hebben een sari ook aangedaan en een foto ermee gemaakt.
Stop 6: een Aryuvedische massage. Was lekker, maar liep voor mij even anders omdat de dame erg tegen mijn tattoo was. Ze liep vaak weg, ookal had ik mijn tattoo bedekt, en was ik sneller klaar dan waar ik dus in principe voor heb betaald.
Na de massage bracht Chinta ons weer naar het Hotel en hebben we nog iets kleins gegeten. In de avond wilden we voor t gemak weer bij de Divine Café eten, maar die was dus serieus al dicht! Veel was al dicht en kwam dus door het Perahera Festival. Ik werd hier mega chaggie van... uiteindelijk zijn we bij de PizzaHut gaan zitten en hebben daar een pizza gegeten. Nadat de parade voorbij was konden we ook pas met de tuktuk terug naar het hotel.

Dag 5: Kandy naar Ella
Vanmorgen hadden we ons laatste ontbijt in Kandy. Chinta zou ons om 9:45 komen ophalen, maar dankzij onze promotiebericht op Facebook had hij alweer een nieuwe dagtrip dus had ie vervanging geregeld. We werden naar het station gebracht en waren daar om 10u. We hebben kaartjes gekocht voor dé beruchte treinreis; van Kandy naar Ella. Kaartjes waren €1,25 per persoon. Op het station wemelde het van de toeristen en raakten we aan de praat met een kerel uit de USA. De trein vertrok niet op tijd en het was ook bést een gedoe om erin te komen aangezien de trein echt stampvol zat. Wij zaten mooi bij de deuropening en hebben gelukkig veel kunnen zien van de trip. Was zeker de moeite waard!

Dit is alles wat wij de eerste 5 dagen hebben beleefd in Sri Lanka. Beeldig land, lieve mensen en zeker veel avonturen beleefd! Ben jij zelf ook in Sri Lanka geweest? Deel je verhaal in de reacties, wat vond jij echt super mooi aan dit land? Stay tuned voor het volgende travel verslag!